Rady začátečníkům
Rozhodl jsem se napsat pár slov pro nově začínající hráče a podělit se tak o pár postřehů, které jsem jako začátečník více či méně hořce objevoval vlastními silami. Klidně se zde podělte i o své rady, které by mohli začátečníků zpříjemnit proniknutí do tak komplexní hry jakou MaB bezesporu je.
- V boji používejte příkazové klávesy, naučte se velet svým jednotkám.
- Taktizujte. Zvolení vhodné taktiky je hodně dúležité. Máteli například armádu složenou z pěchoty, postavte ji v boji proti jízdě na kopec, jezdci pak ztratí výhodu rychlosti a stanou se tím pádem snadnějším cílem pro vaše střelce.
- Využívejte terén ve váš prospěch, jak už bylo řečeno do kopce nepoběží nepřátele stejnou rychlostí jako po rovině. To samé platí pokud je na bojišti přítomná řeka, snažte se nepřátele přinutit řeku projít, získáte tím čas pro střelbu, nebo zpomalíte jízdu. Nemáte-li dost silnou jízdu, ale zato máte zkušené pěšáky a zároveň víte, že nepřítel disponuje silnými lučištníky, či kušiníky, je mnohdy nejúčinější taktika postavit své vojáky za nějaký horizont tak, aby na ně nebyl přímý pohled a zaútočit až když se k vám nepřátele dostanou na pár kroků.
- Při obléhání hradů nebo měst se vám může stát, že jeden nebo dva lučištníci se zastaví uprostřed žebříku a začnou střílet na vojáky na hradbách, tím samozřejmě zpomalí, v horším případě uplně zastaví, postup ostatních jednotek. Vyvarujte se toho. Nechávejte střelce pod hradbami a v první vlně útočte jen pěchotou. Už se mi dokonce stalo, že mi vojáci vůbec nechtěli vylézt na žebřík a hnali se rovnou hlavou proti zdi, v takovém případě vám nezbyde nic jiného, než na žebřík jít sami s rozkazem F2 a až když bude pár mužů na žebříku dát F3 k útoku, na hradbách pak opět F2, aby vylezl i zbytek.
- Klávesou F1 přikážete svým vojákům držet pozice. Nebudou však držet své aktuální pozice. Přesunou se na místo odkud jste vydali svůj rozkaz a tam se teprve seřadí.
- Pokud ztrácíte přehled o bojišti, nebo nevíte kde se nacházejí vaši vojáci můžete si zapnout přehled klávesou [backspace]
- Nezapomínejte na své společníky. V celé Calradii můžete ve větších městech narazit v hostincích na lidi, kteří se k vám rádi přidají. Povětšinou narazíte na žoldáky, ale sem tam potkáte i tzv. companions. Poznáte je okamžitě podle jména a v rozhovoru vám řeknou svůj příběh, a za malou úplatu se k vám přidají. Jsou to jakýsi hrdninove. Můžete jim koupit lepší výzbroj či koně a při postupu na vyšší level jim upravujete schopnosti jako sobě. Můžete tedy klidně investovat své skill pointy tak jak chcete vy a s léčením se zaměřit třeba na jiného členo své skupiny. Jiného pak necháte třeba zlepšit ve stopařství atd...
- Někteří společníci se nemusí s ostatními snášet tak dobře. Dají vám to včas najevo. Vy se pak musíte rozhodnout, který je pro vás užitečnější. Dřív nebo později totiž jeden z nich opustí vaši družinu ať už chcete nebo ne.
- Některým společníkům se nemusí líbit vaše rozhodnutí či akce. Například pokud pleníte vesnice, či nesplníte zadaný úkol, může se stát, že to naštve některé vaše společníky a ztratíte tak u nich respekt. V krajním případě můžou i opustit vaši skupinu.
-Pokud v rozhovoru s vaším společníkem na něj najedete kurzorem objeví se informační okénko, ve kterém se dozvíte jakou má dotyčná osoba zrovna náladu.
- Pokud vás nepřítel porazí a vezme do zajetí, může se vám stát, že až se ze zajetí dostanete, nebudete mít ve skupině některé z vašich společníků. Ty pak můžete znovu nalézt v hostincích ve městech. K tomu kde máte své společníky hledat vám pomůžou poutníci, které najdete taktéž v hostincích.
- Pokud už jste poddaným jednoho z králů, vyplatí se naklonit si na svou stranu pár Lordů z vaší frakce tím, že pro ně uděláte nějaké úkoly. Velmi pravděbodobně vás pak některý z nich navrhne na funkci marshala. Pokud vás pak většina do funkce dosadí, dostane se vám jedinečných možností rozkazovat ostatním lordům. Můžete jim pak dávat rozkazy typu následuj mě, nebo jdi tam, hlídkuj tam, nebo si necháte rovnou svolat ostatní lordy k následování vašeho vlastního válečného tažení. Můžete zaúkolovat dokonce i vlastního panovníka
- Ve vesnicích, ve kterých si vytvoříte přízeň místních, se vám bude nabízet více rekrutů. Zpravidla nejvíc rekrutů naverbujete vždy ve své vesnici.
- Čím větší armáda tím hůř se udržuje její morálka pokud nebojujete.
- Velká morálka zvyšuje rychlost pohybu vaší armády po mapě.
- Pokud vám dojde jídlo můžete si ho buďto koupit nebo donutit vesničany aby vám ho dali. Pokud nechcete dělat ani jedno, můžete se pokusit ukrást vesničanům nějaký dobytek a následně několik kusů porazit. Pozor ale. Syrové maso se velmi rychle kazí. Nepočítejte tedy s tím že by vám například šest kusů masa vydrželo v inventáři krmit vaší armádu týden.
- Pokud se vám zdá že jste příliš dobří, můžete zkusit zvýšit obtížnost. Zkuste například vypnout jména spřátelených jednotek a přepínejte si do pohledu z vlastních očí
Prozatím je to ode mě všechno. Časem to možná rozšířím, když mě napadnou ještě další věci. Pokud vás také napadají nějaké rady neváhejte a doplňte je sem pod článek
Jsou tři kategorie dovedností, které může Vaše postava v Mount&Blade získat. Zde jsme pro Vás přeložili
všechny dovednosti a jejich popisy do češtiny(v závorce anglický název):
Vlastnosti:
SÍLA(STR) - Síla: Každý bod přidává +1 k bodům zásahu. Následující schopnosti nelce zlepšit přes 1/3
síly: Železné zdraví, Lepší úder, Lepší hod, Lepší střelba.
HBIT(AGI) - Hbitost: Každý bod přidává 5 bodů ke zbraním a zvyšuje rychlost zbraní o 0,5%. Následující
schopnosti nelze zlepšit přes 1/3 hbitosti: Štít, Mrštnost, Mistr zbraní, Jezdectví, Střelba z koně.
INT(INT) - Inteligence: Každý bod inteligence přidává jeden zkušenostní bod navíc. Následující
schopnosti nelze zlepšit přes 1/3 inteligence: Trenér, Stopování, Taktika, Cestování, Pozorování, Správa
zásob, Léčba zraněných, Ošetření, První pomoc, Stavitel, Přesvědčování.
CHAR(CHA) - Charisma: Každý bod zvyšuje limit party o 1. Následující schopnosti nelze zlepšit přes 1/3
charisma: Vůdcovství, Správa vězňů, Obchodování.
Schopnosti:
Železné zdraví(Ironflesh) - Každý bod této schopnosti zvyšuje body zásahu o +2 (osobní schopnost)
Lepší úder(Power Strike) - Každý bod této schopnosti zvyšuje bitevní poškození o 8% (osobní schopnost)
Lepší hod(Power Throw) - Každý bod této schopnosti zvyšuje poškození hodem o 10% (osobní schopnost)
Lepší luk(Power Draw) - Umožňuje postavě pouźívat lepší luky. Každý bod této schopnosti zvyšuje
poškození lukem o 12% (osobní schopnost)
Mistr zbraní(Weapon Master) - Zvyšuje hranici výcviku se zbraní. Hranice jsou následující: 60, 100,
140, 180, 220, 260, 300, 340, 380, 420 (osobní schopnost)
Štít(Shield) - Snižuje poškození štítu (o 8% za level schopnosti) a zlepšuje rychlost štítu a krytí
(osobní schopnost)
Mrštnost(Athletics) - Zvyšuje rychlost běhu (osobní schopnost)
Jezdectví(Riding) - Dovoluje osedlat koně s vyšší obtížností a zvyšuje jízdní rychlost a manévry
(osobní schopnost)
Střelba z koně(Horse Archery) - Snižuje postih za poškození a přesnost střelby a vrhu při jízdě na koni
(osobní schopnost)
Rabování(Looting) - Tato schopnost zvyšuje množství získané kořisti o 10% za level schopnosti
(schopnost party)
Trenér(Trainer) - Každý den, každý hrdina s touto schopností přidává danou zkušenost každému členu
party na nižším levelu než je on sám. Přidělovaná zkušenost: {0,4,10,16,23,30,38,46,55,65,80} (osobní schopnost)
Stopování(Tracking) - Stopy podávají více informací (schopnost party)
Taktika(Tactics) - Každé dva levely této schopnosti zvyšují startovní bitevní výhodu o 1 (schopnost party)
Cestování(Pathfinding) - Rychlost party na mapě se zvýší o 3% za level schopnosti (schopnost party)
Pozorování(Spotting) - Dosah dohledu party se zvyšuje o 10% za level schopnosti (schopnost party)
Správa zásob(Inventory Management) - Zvyšuje kapacitu invetáře o +6 za každý level schopnosti
(schopnost vůdce)
Léčba zraněných(Wount Treatment) - Rychlost léčení party se zvyšuje o 20% za level této schopnosti
(schopnost party)
Ošetření(Surgery) - Každý bod této schopnosti dává 4% šance, źe smrtelný úder členu party bude brán
jako zranění (schopnost party)
První pomoc(First Aid) - Hrdinové získávají 5% ztraceného zdraví za level schopnosti (schopnost party)
Stavitel(Engineer) - Tato schopnost dovoluje stavět obléhací vybavení a efektivně zlepšovat tvé léno
(schopnost party)
Přesvědčování(Persuasion) - Tato schopnost pomáhá, aby ostatní lidé souhlasili s tvým názorem (osobní
schopnost)
Správa vězňů(Prisoner Management) - Každý level této schopnosti zvyšuje max. počet vězňů o 5 (schopnost
vůdce)
Vůdcovství(Leadership) - Každý bod zvyšuje max. počet jednotek pod tvým velením o 5, zvyšuje morálku
party a snižuje žold vojákům o 5% (schopnost vůdce)
Obchodování(Trade) - Každý level této schopnosti snižuje postih při obchodu o 5% (schopnost party)
Výcvik:
Jednoruční zbraně(One Handed Weapons): Pokrývá použití jednoručních mečů, seker a tupých zbraní.
Dvouruční zbraně(Two Handed Weapons): Pokrývá použití dvouručních mečů, velkých seker a palic.
Dřevce(Poelarms): Pokrývá použití dřevcových zbraní jako dřevců, kopí, holí, atd.
Luky(Archery): Pokrývá použití luků
Kuše(Crossbows): Pokrývá použití kuší
Házení(Throwing): Pokrývá použití házecích zbraní jako oštěpů, šipek, kamenů apod.